logo
Odwieczny problem kierowców: diesel czy benzyna?
20 Jun

Samochód na start – jakie koszty?

Zanim jednak przejdziemy do szczegółowego opisania cech silników benzynowych i diesla, sprawdźmy z jakimi kosztami trzeba liczyć się jeszcze przed pierwszą jazdą nowym samochodem. Jak się bowiem okazuje, sam zakup auta wydaje się tylko początkiem góry wydatków, o czym niekiedy zapominają świeżo upieczeni kierowcy. Trzeba pamiętać o obowiązkowym ubezpieczeniu samochodu, czyli zakupie polisy OC. Tutaj kierowcy bez zniżek mogą spotkać się ze stawkami rzędu nawet ponad tysiąca złotych na 1 rok ubezpieczeniowy. To całkiem sporo, stąd też warto sięgnąć pod możliwości kalkulacyjne porównywarek ubezpieczeń.

Kolejny wydatek to koszty związane z przerejestrowaniem samochodu oraz jego badaniem technicznym. Niejednokrotnie również w przypadku kilkunastoletnich pojazdów, trzeba liczyć się z podstawowymi czynnościami naprawczymi. Będzie to np. wymiana płynów eksploatacyjnych, oleju silnikowego, wymiana paska rozrządu czy podzespołów układu hamulcowego.

Na koniec chyba najważniejsza kwestia finansowa, a mianowicie koszty związane z kursem na prawo jazdy i egzaminem państwowym. Ile kosztuje prawo jazdy na kategorię B? Wszystko zależy od szkoły nauki jazdy, ponieważ o ile koszt zdawania egzaminu teoretycznego i praktycznego jest wszędzie taki sam, tak stawki za sam kurs prawa jazdy, mogą już dosyć znacznie się różnić. Łącznie za wszystko zapłacimy ok. 2-2,5 tys. zł.

Diesel czy benzyna – co lepsze?

Młodzi kierowcy niejednokrotnie mają spory dylemat, jakie auto kupić: z silnikiem benzynowym czy diesla? Niestety nie ma tutaj rozwiązania idealnego i zawsze trzeba liczyć się z pewnego rodzaju kompromisem.

Silniki benzynowe są przede wszystkim lżejsze, mniej skomplikowane od silników diesla i pracuję z większą kulturą, wytwarzając mniejsze drgania. Z drugiej strony spalają większe ilości paliwa i generują mniejszy moment obrotowy (jeśli mówimy o samochodach do jazdy codziennej). Silniki benzynowe szybko się nagrzewają i tolerują podłączenie pod instalację gazową LPG. To czyni je idealnym wyborem przy podróżach miejskich na krótkich dystansach.

Silnik diesla z kolei stworzony został z myślą o podróżach na dalekich dystansach, po autostradach i drogach ekspresowych. Jednostki o zapłonie samoczynnym co prawda dłużej się nagrzewają, ale po osiągnięciu temperatury roboczej, potrafią spalić nawet o 20% mniej paliwa niż jednostki benzynowe o podobnej pojemności. Niestety nowoczesne silnika diesla naszpikowane są skomplikowanymi układami elektronicznymi oraz wyposażone w specjalne systemy oczyszczania spalin. Dopóki zatem silnik jest w pełni sprawny, daje on całkiem satysfakcjonujące parametry jazdy. Niestety problemy zaczynają się z chwilą usterki tego typu silniki. Jego podzespoły potrafią znacząco obciążyć domowy budżet i nawet z pozoru niewielka naprawa, może bez problemu przekroczyć wydatek rzędu kilku tysięcy złotych.
Podsumowanie
Jak widać ciężko doszukać się rozwiązania idealnego. Zarówno silniki benzynowe, jak i silniki diesla mają swoje dobre i złe strony. Niemniej jednak nadal racjonalnym rozwiązaniem wydaje się zakup samochodu napędzanego benzyną w przypadku podróży po mieście oraz z silnikiem wysokoprężnym jeżeli czekają nas dalekie podróże na długich dystansach.