logo
Jak sklepy kuszą swoich klientów?
16 Mar

Atmosfera zakupów

Co ma na nas ogromny wpływ przy podejmowaniu decyzji zakupowej? Okazuje się, że to atmosfera i muzyka. To decydujące czynniki, które mają przemożny wpływ na długość naszego pobytu w sklepie oraz na liczbę zakupionych przez nas produktów. Te produkty można bardzo często nabyć z atrakcyjną zniżką, albo przy pomocy programu cashback. Lidl to sieć sklepów, które oferuje właśnie taką formę działania promocyjnego, niezmiernie korzystną dla naszych finansów. W ramach tego programu możemy tam aktualnie zakupić atrakcyjne tekstylia domowe. Gdy robimy zakupy, często poruszamy się w rytm muzyki sączącej się ze sklepowych głośników. To ona nami kieruje i sprawia, że poruszamy się nieco wolniej, bardziej zwracając uwagę na wystawione towary. Przy wejściu do sklepu często witają nas wyeksponowane soczyste owoce i atrakcyjne warzywa. To wyzwala w nas poczucie, że właśnie tutaj znajdziemy całą moc świeżych produktów. W sklepach wielkopowierzchniowych bardzo często goszczą również piekarnie. Piękny i kuszący zapach wypieków powoduje u nas uczucie głodu i zachęca swoim zapachem do kupna. W ten właśnie sposób wkładamy do koszyka więcej produktów spożywczych.

Światła, kamera i akcja…promocyjna!

Oświetlenie sklepu odgrywa niepoślednią w całym procesie podejmowania decyzji konsumenckich. Światła precyzyjnie nakierowane na owoce, warzywa, sery, ryby, wędlinę, wszelkiej maści artykuły promocyjne powodują, że konsument widzi je w sposób unikatowy i wyjątkowy. Dzięki szerokiemu wyborowi ofert odnosimy często wrażenie, że mamy olbrzymi wybór i że właśnie otrzymujemy niepowtarzalną szansę na złowienie okazji. Takie mechanizmy powodują, że chętniej wracamy potem do tego samego sklepu, wiedząc, że zawsze będzie na nas czekać jakaś super oferta. O aktualnych promocjach mówią również gazetki, które znajdują się najczęściej przy samym wejściu do sklepu. To powszechna technika zachęcająca klienta do zakupów określonych towarów w określonym terminie. Pokaźne wózki stanowią dla nas również zachętę do zrobienia większych zakupów. Wszystkie wymienione techniki mają olbrzymi wpływ na sprzedaż, a klienci świadomie lub nieświadomie poddają się różnym strategiom wyboru.

Nie zawsze jest jednak kolorowo

Ustalając działania promocyjne niektóre sklepy posuwają się do fauli. Nierzadko podwyższają ceny tuż przed rozpoczęciem wyprzedaży, oferują również towary wybrakowane lub bliskie terminu przydatności do spożycia. Dlatego tak ważne jest racjonalne myślenie podczas podejmowania decyzji zakupowych.